Чинна пенсійна система лише у теорії має трирівневу структуру:  солідарну, накопичувальну та недержавну складові. Фактично ж ми маємо систему забезпечення поточних соціальних виплат пенсіонерам за рахунок поточних внесків працюючих фізичних і юридичних осіб.  При цьому потрібно враховувати, що пенсійне забезпечення і заробітна плата, як доходи громадян, мають різний економіко-правовий характер: заробітна плата – винагорода, яку роботодавець виплачує за виконану роботу, а пенсія – соціальна виплата, що має страховий характер і виплачується за віком, по інвалідності та ін. випадках. 

Конституцією України гарантується право громадян на працю і заробітну плату, пенсійне забезпечення та  рівність конституційних прав громадян. Тобто реально питання може ставитися про часткову виплату пенсій  лише тим працюючим пенсіонерам, які не мають трудового стажу і отримують мінімальну пенсію за віком, оскільки інші категорії пенсіонерів отримують пенсійне забезпечення за рахунок пенсійних внесків із своєї зарплати, а також того вкладу, який вони внесли в економіку України за час свого активного життя.

Незважаючи на це, українськими урядовцями і парламентарями роками із періодичністю морських хвиль вносяться пропозиції щодо обмеження пенсійного забезпечення працюючих пенсіонерів, мета яких завжди була одною – зекономити кошти Пенсійного фонду. Варто пригадати лише останню «пенсійну реформу» регіоналів, у якій не було нічого реформаторського, крім збільшення пенсійного віку для жінок із тією ж самою метою – скорочення витрат.

Крім необґрунтованості з правової точки зору, обмеження новим урядом пенсійного забезпечення працюючих пенсіонерів матиме і негативні наслідки економічного характеру, оскільки економіка втратить не лише частину кваліфікованих фахівців, якім буде невигідно працювати, але й частину бюджетних надходжень, якщо частина пенсіонерів за свою роботу почне отримувати зарплату «у конвертах». І це ще без урахування скорочення обсягів споживання, що також негативно вплине на ситуацію на ринку. 

Тому, з урахуванням досить складної ситуації в українській економіці, навіть варіант часткової виплати пенсій із подальшим погашенням заборгованості не варто розглядати, оскільки і такий крок призведе до негативних наслідків як через підвищення рівня напруженості у суспільстві, так і через скорочення обсягів споживання на вітчизняному ринку. І нинішнім урядовцям варто все-таки сконцентруватися на забезпеченні надходжень доходної частини Пенсійного фонду, і у разі виникнення дефіциту – компенсувати його бюджетними дотаціями, перш за все за рахунок зовнішньої економічної допомоги.

Українським політикам варто переставати критикувати «папєрєдників», і користуватися «революційно-експропріаційними» методами латання дірок у забезпеченні фінансово-економічних потреб держави шляхом чергових «продразвєрсток», які за свідченням історії до позитивних результатів не призводили і не призведуть.  І новому уряду не варто наслідувати ані Азарова, який радив усім «брати лопати», ані Януковича, який в одному з своїх останніх інтерв’ю у грудні 2013 року розповідав про те, як добре і висококваліфіковано працював попередній уряд, і при цьому невідомо-кого звинувачував у тому, що довели економіку до стану, коли Пенсійний фонд бере кредити.

Проблеми пенсійного забезпечення українських громадян носять системний характер, і обумовлені перш за все двома основними складовими – затяжною економічною кризою і віковим розподілом населення, оскільки кількість пенсіонерів вже перевищує кількість працюючих. При цьому вирішення першої проблеми і забезпечення високого рівня доходів працюючого населення (у тому числі і пенсіонерів) в умовах ефективної економіки майже автоматично переводить доходи і, відповідно, - витрати людей старшого віку у стабілізаційну складову національної економіки, забезпечуючи функціонування вітчизняного ринку товарів і послуг, що і відбувається у економічно розвинених країнах. 

Таким чином, ще раз наголошую на тому, що усі розмови про обмеження пенсійних виплат працюючим пенсіонерам носять провокативний характер і негативно впливають на соціально-політичну ситуацію в країні, і українським урядовцям варто раз і назавжди припинити спекуляції на цю тему. Якщо ж їм так вже й кортить зекономити  витрати на пенсійне забезпечення, то варто було б переглянути систему виплати пенсій своїм колегам-високопосадовцям, які з одного боку якраз і несуть відповідальність за той стан, у якому десятиріччями знаходиться країна, а з іншого – абсолютно не соромляться за рахунок інших громадян отримувати пенсії, що значно перевищують мінімальний рівень, – підкреслив Олексій Мірошниченко.

Партнери та друзі

Skarbynatsii 160x80

Галерея

Наші контакти

Секретаріат

04071, м.Київ,

вул. Верхній Вал 30А, 4-й поверх

Тел: (044) 425-21-15

 

 

JoomShaper
Розробка сайту   Original without effects on transparent background 333x75