Юрій Костенко сумнівається в черговій концепції, якою уряд «вдарив по бездоріжжю»
«Поки не припиняться крадіжки державних коштів на дорожньому будівництві, Україна не матиме ні сучасних доріг, ні інвестицій», – заявив лідер Української народної партії, представник об’єднання "Наша Україна" Юрій Костенко. За його словами, «в першу чергу, реформи в дорожньому будівництві мають бути спрямовані на подолання корупції». Днями уряд схвалив концепцію Державної програми розвитку автомобільних доріг загального користування на 2013-2018 роки.
Концепція, розроблена Мінінфраструктури, за словами КОСТЕНКА, «передбачає реформування системи держуправління та реорганізацію компанії «Автомобільні дороги України» для експлуатаційного утримання доріг». Між тим, за його словами, «має бути реформована шалено корумпована система будівництва доріг, де державні компанії не несуть ніякої відповідальності за результат своєї роботи». На думку політика, «на український грунт має бути перенесений досвід країн ЄС, де дороги будують приватні компанії, які надають відповідні гарантії на 5-7 років та несуть фінансову відповідальність за їх якість, – від штрафних санкцій до відновлення доріг власним коштом».
Політик вважає, що «уряд має піти шляхом залучення відомих європейських будівельних дорожніх компаній в Україну на умовах створення СП, а також висунути вимоги щодо покриття доріг, які будують ще за «совковими» рецептами». На його переконання, в разі наведення ладу в дорожньому будівництві, «уряд зможе залучити мільярдні інвестиції Світового банку та ЄБРР на 30-50 років під низькі відсотки, а також приватні інвестиції». За інших умов, вважає КОСТЕНКО, «обіцяне проектом концепції приведення до належного експлуатаційного стану всієї дорожньої інфраструктури за 5 років, – а це 169,5 тис км автодоріг загального користування, – стане черговою профанацією».
Довідково. Послуги державних компаній Україні вже перевищують світові розцінки. За підрахунками ЗМІ, 2009 року на будівництво 1 км дороги "Укратовдор" витратив... 117,5 млн грн. (14,7 млн дол). За даними фахівців, 1 км чотирисмугової траси першої категорії в ЄС та США обійдеться в середньому в 4,5-9 млн Євро. Україна посіла ганебне 133 місце з 148-ми у опитуванні американських експертів щодо якості доріг. Після нас – лише Африка. З 176 тис км доріг загального користування торік було відремонтовано 2 тис км, тобто 1%. Нові дороги фактично не будуються, хоч Україна має щільність дорожної інфраструктури в 14 разів меншу, ніж, приміром, Франція. За даними "Укравтодору", з нинішнім рівнем фінансування лише на ремонт доріг знадобиться 85 років (!).